вівторок, 1 лютого 2022 р.

Розповідь Ізб'янського Дмитра Яковича, 1931 р. н., Горлицький повіт (Польща)

Прийшов із школи,

Думав спочивати.

- Наїжся , сину, та йди 

На поле каміння збирати, -

Каже мати.

Поле орали, каміння збирали.

Нівроку, щороку безліч його було,

Чи воно росло?

Може і так, 

Бо не позбудешся його ніяк.

Бідне поле, о доле!

Гори. Камінь не родить, 

Голод по горах бродить.

Сусіднє село, справа, 

Лише перейти потік, а вже інша держава - 

Словакія. І там гори, 

Але народ якось інакше жив, 

Так тяжко не бідив.

Перед паскою ми до них ходили, 

Білу муку приносили,

Рятувались, як могли.

У 45 - ому агенти з Києва прийшли, 

Писали на Східну Україну.

Ми радо згодились, зібрали родину, 

Поїхали у славну Полтаву.

Думали: заживемо на славу.

Але... Там колгоспи. Біда.

Запрягаймо корови і додому гайда!

Ага. Додому, а якого?

Приїхали до кордону;

Ціле літо простояли, 

Прикордонники додому нас не пускали.

Вже й зима за плечима,

Ідемо з пожитками на Поділля

І так заїхали на Тернопілля.

Тут і жили, тут і могилу

Собі знайшли наші батьки.

Багато літ з того часу спливло, 

Як покинули ми своє село.

Цього року - 56. Родичі повмирали.

Вже мені сімдесят.

Більше я й не бачив

Рідної сторони, зелених Карпат.

Не чув шумливих потоків - 

Минули роки...

Я хворий. Скоро вмирати,

Але ніколи не забуду, 

Як я ходив по полю

Каміння збирати.


*******

26.07. 2001

Пригадалося: літо. Вечір.

Не спимо. Надворі все село.

Яка тому причина?

Навколо горять села,

Доля наша невесела...

Вогонь сягає хмар,

Гірше, ніж за турків і татар.

Старенька бабця наша

Вийшла у садок із хати

Не на повітр'я, не погуляти, 

А подивитись на ніч горобину.

- Ой сину, мій сину,

Не помру на своїй землі,

Це знов поженуть на чужину...-

Сказала і до хати пошкандибала.


Автор Чорна Наталія Михайлівна, зошит 2001 рік, с.Йосипівка.